پیچیدن عطر رضوی در دیار سید جلالالدین اشرف (ع) + عکس و فیلم
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۶۰۵۳۳
به گزارش خبرگزاری فارس از آستانهاشرفیه، وقتی نام مشهد به میان میآید ناخوداگاه تمام هستی انسان و همه وجود و قلبش به سمت گنبد طلا حرم آقا علی بن موسی الرضا میرود زیرا پیوند عجیبی میان مردم دیار سلطان سید جلال الدین اشرف (ع) و شهر مشهد الرضا وجود دارد.
مردم آستانهاشرفیه عشق و ارادت خاصی به نگین شهر خود یعنی حضرت سلطان سید جلال الدین اشرف (ع) داشته و هر روز قبل از آغاز کار خود، به زیارت مرقد این حضرت جلیلالقدر رفته و روز خود را با پشتوانه نگاه ویژه آن حضرت شروع میکنند زیرا چنان آرامشی زیارت سلطان به انسان میدهد که هیچ جملهای نمیتواند آن را بازگو کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
روز گذشته که خبر عدم فوتی بیماران کرونایی در کشور به گوشم رسید یاد آن دورانی افتادم که درب ضریح حضرت سلطان سید جلال الدین اشرف (ع) به دلیل شیوع کرونا و قطع زنجیره این ویروس منحوس بسته شده بود، هنوز یادمان نرفته آن روزهایی که مردم آستانهاشرفیه از پشت دربهای ورودی حرم بیصبرانه منتظر بازگشایی حرم بودند تا دلتنگی و درد و دلهای خود را با این امامزاده بازگو کنند.
وقتی در این روزها وارد حرم حضرت سلطان سید جلال الدین اشرف میشوی هر فردی یک گوشه حرم نشسته و با خدای خود درد و دل کرده و اشک از چشمانش جاری میشود، گویی که در حرم شاه خراسان حضور دارد.
دیشب بود که نماینده آستان قدس رضوی در شهرستان آستانهاشرفیه با من تماس گرفت تا خبری به من بدهد، آن خبر چه بود؟ آری، حضرت سلطان سید جلال الدین اشرف برادر امام رضا (ع) مهمانی دارد از دیار خراسان.
با شنیدن این خبر دیگر آرام و قرار نداشته و بیصبرانه منتظر حضور خدام حرم علی بن موسی الرضا (ع) به شهر آستانه اشرفیه بودم.
ولی وقتی پای عشق وسط باشد، فاصله و دوری هیچ معنایی پیدا نمیکند زیرا هر وقت و از هر جای ایران که دلت برای امام رئوف و مهربانی تنگ شود، میتوانی دل را به دریا زده و با خواندن زیارتنامه و دادن سلام مخصوص قلب و روح را راهی حرم امام رضا (ع) کنی تا شاید یکم دردهایت کاهش پیدا کند.
از صبح امروز اگرچه فضای شهر به دلیل سالگرد امام راحل (ره) اندوهگین است ولی وقتی در میان مردم راه میروی همه بیتاب حضور خدام حرم شمس الشموس آقا علی بن موسی الرضا (ع) به شهر خود بودند و این بیتابی
از صبح امروز حال و هوای شهر بوی امام رضا به خودش گرفت و وقتی در میان مردمان شهر قدم میزدی همه مشتاق و بیتاب دیدار و میزبانی از خدام امام رئوف خود بودند و هرچه به ساعات حضور این خدام نزدیک میشدیم شدت بیشتری میگرفت.
در طول ساعات امروز دلهای زائران حرم مطهر حضرت سلطان سید جلالالدین اشرف (ع) آرام و قرار نداشت و لحظه شماری میکردند تا خدام امام هشتم وارد آستانه شود زیرا تمامی مردمان دیار سلطان به مراسمی دعوت بودند که امام رضایی بود.
ساعت ۱۰ صبح وقتی برای زیارت وارد حرم حضرت سلطان سید جلال الدین اشرف (ع) شدم خادمانی را دیدم که در حال آب و جارو کردن صحن برای میزبانی از پیامآوران امام رضا هستند و هرکدام در این هوای نسبتاً شرجی یکگوشه کار را گرفتند زیرا همشان خود را آماده میزبانی از مراسمی میکردند که پر از عطر امام رضا بود.
قرار عاشقی ما ساعت ۶:۳۰ دقیقه غروب بود ولی من یکساعت زودتر خود را برای تهیه گزارش به حرم حضرت سلطان سید جلال الدین اشرف (ع) رساندم و به محض ورود با صحنههای عجیبی مواجه شدم، گویی که در باب الجواد حرم امام رضا (ع) قدم میزدم زیرا استقبال زوار از خدام حرم آقا امام رضا فوق العاده بود.
هر چقدر به ساعت ورود خادمین حرم علی بن موسی الرضا (ع) به صحن برادرش آقا سلطان سید جلال اشرف (ع) نزدیک میشدم بیتابی مردم بیش از بیش میشد، در این بینیکی از خدام حرم سید جلال اشرف (ع) را دیدم که به دربی تکیه زده و اشک در چشمانش جاری است، از او در خصوص این میزان از ارادت مردم به امام رضا (ع) پرسیدم که گفت: چندین سال است که زائر حرم ضامن آهو نشدم و بسیار دلتنگ هستم ولی هرساله بیصبرانه منتظر فرا رسیدن دهه کرامت هستم تا دلتنگی خود را به آقا امام رضا بگویم.
وقتی با ورود این خدام عزیز عطر بو شاه خراسان به مشامم رسید به این جمله خادم حرم سلطان سید جلال اشرف ایمان آوردم زیرا انگار روح تمامی زوار حرم حضرت سلطان سید جلال اشرف (ع) با ورود خدام حرم امام رضا (ع) هوایی شده بود.
هر چقدر بخواهم از وصف لحظه ورود خدام حرم امام رضا (ع) برای شما بگویم حق مطلب ادا نمیشود زیرا زیرا در لحظه ورود همه مردم با چشمانی اشکبار شعر آمدهام آمدمای شاه پناهم بده/ خط امانی زِگناهم بده /ای حرمت ملجأ درماندگان/ دور مران از درو راهم بده را زمزمه کرده و با دیدن پرچم مرقد این امام جلیلالقدر اشک میریختند.
وقتی خدام حرم امام رضا (ع) در حال قدم زدن به صحن و سرای حرم حضرت سلطان سید جلال اشرف (ع) بودند نقاره زن شروع به نقاره زدن کرد ولی امسال دیگر خبری از پیرخادمان حرم سید جلال الدین اشرف نبود، کسی که ۲۰ سال و هر شب جمعه و در دهه کرامت با نقاره زدن خود دلها را امام رضایی میکرد.
در همین حس و حال عجیب بود که یک خانم جوان و بچه به بغل توجه مرا جلب کرد و به سراغش رفته و دلیل این همه دلتنگی را از او پرسیدم که گفت: من در این چند سال هرچیزی که خواستم از آقا امام رضا گرفتم و به همه عالم میگویم کریم و با محبتتر از علی بن موسی الرضا نداریم.
این خانم میگوید من آرزویم حضور در حرم امام رضا در دهه کرامت بود ولی قسمت نشد که زائرش باشم ولی بسیار خوشحالم که در حرم برادرش حضرت سلطان سید جلال اشرف (ع) میتوان پرچم گنبد امام هشتم را از نزدیک ببینم و روح خود را راهی حرم امام رضا کنم.
بعد از اتمام مراسم با کاروان آستان خورشید همراه شدم تا به منزل خانواده شهید فتحی مقدم برویم، وقتی وارد منزل شدیم مادر شهید فتحی مقدم به محض دیدن پرچم گنبد آقا علی بن موسی الرضا اشک از چشمانش جاری شد و گفت: من به دلیل بیماری توانایی حضور در حرم امام رضا (ع) را ندارم ولی از خدا خواسته بودم دل من را امام رضایی کند که اکنون با حضور پرچم آقا امام رضا در روزهای آخر عمرم به آرزوی خود رسیدم.
این پایان حضور خادمین حرم علی بن موسی الرضا نبود و بعد از حضور در منزل، به بیمارستان کوثر شهر آستانه اشرفیه رفتیم تا خادمان حرم امام رضا (ع) به پاس خدمات کادر درمان در روزهای از آنان تشکری کرده باشند.
وقتی وارد بیمارستان کوثر شدیم بیقراری پرستاران و بیماران بیشتر قابل تامل بود، یکی از پرستاران بیمارستان کوثر میگوید در روزهای کرونایی میدیدم که بیماران کرونایی چگونه و با چه حالی با ضامن آهو درد و دل کرده و راز دل خود را به او میگفتند.
آری، به راستی مردمان دیار سلطان بسیار زیبا از کاروان رضوی استقبال کردند زیرا با حضور کاروانهای رضوی، شهرستانها حال و هوای معنوی و عطر رضوی به خود گرفته و باعث میشود مردم در برابر هجمه فرهنگی دشمنان بیمه شوند.
گزارش از سعید شفیعی
انتهای پیام/۸۴۰۰۸
منبع: فارس
کلیدواژه: آستان خورشید سید جلال الدین اشرف ع امام رضا خادمان حرم امام رضا بیمارستان کوثر آستانه اشرفیه حضرت سلطان سید جلال الدین اشرف سلطان سید جلال اشرف علی بن موسی الرضا آستانه اشرفیه حرم امام رضا آقا امام رضا خدام حرم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۶۰۵۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شناساندن حضرت حجت(عج) به جهانیان؛ اولین گام ظهور
اولین شرط انتظار؛ معرفت است تا انسان میهمان خود را نشناسد و از خصوصیات خوب او مطلع نباشد منتظر او نخواهد شد. تنها هنگامی انسان در انتظار کسی مینشیند که او را خوب بشناسد اما اگر انسان کسی را نشناسد و بداند که آن شخص خواهد آمد برایش اهمیتی نخواهد داشت و منتظر او نخواهد ماند. در مورد انتظار امام زمان (عج) هم چنین است. کسانی که آن حضرت را نمیشناسند مانند کفار و یا اهل ادیان دیگر، هرگز انتظار او را نمیکشند اما کسانی که او را میشناسند و ارزش او را میشناسند و مقام او را میدانند منتظر او میمانند.
کسانی که امام زمان را نمیشناسند اگر چه به ظاهر مسلمان باشند چنانچه در این حال بمیرند در حال جاهلیت از دنیا رفتهاند. چنانکه پیامبر اکرم(ص) فرمود: «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه؛ هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مردن جاهلیت از دنیا رفته است».
بنابراین اولین شرط انتظار، ایجاد معرفت در مورد امام زمان است و طبیعی است که هر مقدار معرفت انسان نسبت به امام زمان بیشتر باشد انسان ارزش او را بیشتر درک خواهد کرد و به عظمت او بیشتر پی خواهد برد و بیشتر تشنه وجود آن حضرت خواهد شد. در حالی که افراد جاهل و ناآگاه به ارزش آن حضرت هرگز احساس تشنگی و عطش نسبت به وجود مقدس آن حضرت نخواهند داشت و بدین جهت از زمره منتظران بیرون هستند.
البته شناخت امام زمان دو گونه است. گونه اول شناخت تاریخی وجود آن حضرت است مانند اینکه امام دوازدهم است و تاریخ ولادتش در چه سالی است و مانند آن. اما گونه دیگر شناخت امام زمان(ع)، شناخت مقام نورانیت آن حضرت است که این شناخت کار هر کسی نیست و ظرفیت و لیاقت زیادی میخواهد. و در حقیقت اصحاب خاص امام زمان(ع) کسانی هستند که آن حضرت را به مقام نورانیت شناختهاند برای آگاهی از مقام عظیم امامت رجوع به زیارت جامعه کبیره و تأمل در معانی عمیق و عجیب آن توصیه می شود. همچنین خواندن کتب معتبری که در مورد امام زمان(ع) نوشته شده است میتواند انسان را تا حدی به مقام و عظمت امام زمان(ع) آشنا سازد.
در عصر غیبت امام عصر(عج) هم طبق سفارش آن حضرت باید به مجتهد عادل جامع الشرایط که حافظ دین خداست و امور را نظام می بخشد رجوع کرد که تبعیت از چنین فردی تبعیت از امام عصر(عج) شمرده میشود. چنانکه امام عصر(عج) در یکی از توقیعات خود می فرماید: «و اما در رویدادهایی که پیش میآید، به راویان حدیث مراجعه کنید، زیرا آنها حجت بر شما هستند و من حجت خدا بر ایشان».
آن جا که رهبر معصوم وجود دارد و رهبریِ مصون از خطا و لغزش منحصر به امام است؛ از این رو پیروی کردن از مدعیان رهبری در برابر رهبری معصوم، برخلاف عقل و منطق است؛ زیرا با وجود رهبر معصوم، پیروی از رهبران غیر معصوم، به هیچ وجه قابل توجیه نیست.
حجتالاسلام علی الوندی، کارشناس مهدویت و پژوهشگر مؤسسه کلامی احیا در همدان اظهار کرد: نشانههایی در خصوص ایام قیام و ظهور در روایات بیان شده است، تطبیق دادن جنگ اسرائیل و غزه با روایات پیش از ظهور کار درستی نیست، چرا که ممکن است تا سالهای سال هم ظهور رخ ندهد و آن زمان ممکن است که جامعه نسبت به قضیه ظهور دلسرد شود، لذا باید بدانیم که ظهور باید مراحل خود را طی کند.
همانطور که مطابق با گفته رهبر انقلاب نزدیک بودن ظهور، نزدیک بودن زمانی نیست بلکه معنوی میباشد، یعنی اگر جامعه جهانی از لحاظ معنوی به آمادگی برسد، ظهور اتفاق میافتد.
پیرامون یک سری تطبیقات و گره زدن نشانهها به یکدیگر باید دقت کنید که علائم حتمی ظهور حضرت قائم(عج) ۵ علامت است نه بیشتر نه کمتر و سایر نشانهها و علامتها اگر اعتبار داشته باشند، نهایتاً علائم غیر حتمی میشوند لذا در این زمینه دقت داشته باشیم که خیل علائمی که برای ظهور بیان میشود و برخی نادانسته یا دانسته به آن دامن میزنند، علائم غیر حتمی است، ثانیاً تطبیقش بسیار کار دشوار و محتاطانهای است و به راحتی نمیشود هر پدیدهای را به روایاتی هر چند صحیح تطبیق داد که متأسفانه در عموم مذهبیها و عموم سرورانی که مطالعات تخصصی و دقیق در مباحث مهدویت ندارند، این موضوع به وفور به چشم میخورد.
بر اساس دکترین انقلاب و اندیشههای امام(ره) و مقام معظم رهبری، هدف انقلاب مهیاسازی مقدمات ظهور امام زمان(عج) است، لذا حتی اگر ناخواسته توجه مردم فلسطین به مهدویت هم نباشد، این دلگرمی مردم فلسطین به انقلاب اسلامی آنها را به سمت قضیه مهدویت هدایت میکند چرا که خمیر مایه و غایت انقلاب اسلامی، جریان مهدویت است.
اینجاست که جریانات فلسطین با مهدویت و ظهور و قیام حضرت حجت(عج) گره میخورد و این انقلاب اسلامی است که نقش گره را ایفا میکند. از آنجایی که اسرائیل دشمنی است که از نگرش و بینش صحیح نسبت به مباحث معرفتی و دین حق به دور است طبیعتاً نابودی آن زمینهسازی قوی برای ظهور خواهد بود. البته علاوه بر روایات همچنان که گفته شده در ابتدای سوره اسراء وعده نابودی یهودیان در آستانه ظهور و یا همراه با ظهور مهدی موعود داده شده است.
متأسفانه ما هنوز در بدیهیات گفتمانسازی جهانی مهدویت ماندهایم که یک هدف جهانی هم است، اولین وظیفه فضای نخبگانی ما این است، در شرایط ناآرامی جهانی و بریدن ملتها از نظام لیبرال، مهدویت را به گونهای در جهان ترویج دهند که جهانیان بدانند ما یک حضرت مهدی(عج) داریم، یعنی اولین گام برای پیشبرد قضیه مهدویت، شناساندن حضرت به مردم جهان است که اصلا بفهمند حضرت مهدی(عج) هست، او چه کسی است و چه شاخصههایی دارد؟ و بدانند ما در عصر غیبت قرار داریم و باید خودمان را برای ظهور آماده کنیم.
متأسفانه ما نتوانستیم پایهایترین مباحث مهدویت را در ذهن مردم جهان تثبیت کنیم، یعنی ابتدا باید گفتمانسازی وجود حضرت را در ذهن جهانیان تبیین کنیم، تا وقتی مردمان جهان اسم آن حضرت را میشنوند سؤال در ذهن آنها ایجاد شود که اصلاً حضرت مهدی کیست.
بر طبق آیات موجود در قرآن، تعبیری وجود دارد که میگوید دشمنان اسلام میخواهند نور دینی که خداوند روشن کرده است را خاموش کنند، اما اراده خدا بر این است که این نور به اتمام برسد، ولی دشمنان ممکن است که ازین قضیه خشنود نشوند و بخواهند سدسازی کنند؛ «یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ»(صف، آیه۸)؛ آنان تصمیم دارند که نور خدا را با دهانهای خود خاموش کنند، در حالی که خداوند کامل کننده نور خویش است، هرچند کافران ناخشنود باشند.
این آیه شریفه نشان میدهد که قبل از ظهور نوری وجود خواهد داشت که خداوند اراده کرده تا به نقطه تاریخی خودش برسد لذا این تعبیر بدان معنا نیست که آن جورها باید به سر حد نهایی خود برسند تا ظهور اتفاق بیفتد، درست است که ممکن است ظلم و فساد در جهان گسترش یابد، اما در کنار گسترش ظلم و فساد، نوری وجود دارد که در دالان تاریخ توأم با ظلم، رو به صعود خواهد بود. به همین سبب قبل از ظهور صلاح و خیر به نقطه صفردرصدی نخواهد رسید بلکه با تفکیک دو جبهه حق و باطل، جبهه نورانیت نیز پیوسته شدت خواهد یافت.
انقلاب اسلامی در نقطهای ظهور کرد که نظریهپردازان غربی به این نتیجه رسیده بودند که دین دیگر کارایی خود را از دست داده است و بشر نمیتواند با دین به سعادت خود برسد، اما انقلاب اسلامی این نگاه را به طور کلی عوض کرد و به مردم جهان ثابت کرد که نگاه اشتباهی به آنها القا شده است.
انقلاب اسلامی همان نوری است که در در اوج ناامیدی مردم دنیا به ظهور رسید و آن دینگرایی خالی از تحریف حول محور جمهوری اسلامی به جهان تزریق شد، ناگفته نماند مقاومتها و بیداریهایی که برای مقابله با ظلم و جور به وجود میآیند، تحت تأثیر آن نوری (انقلاب اسلامی) که در وسط قرار گرفته به وجود آمدهاند و اگر نبود این تکیهگاه معرفتی و معنوی و مقاومت پویا و زنده در میدان، مقاومتی در سطح کلان در مقابله با نظام سلطه غرب شکل نمیگرفت.
لذا مهمترین وظیفهای که میتوان برای عموم مردم بیان داشت اولاً آشنایی کامل با گفتمان انقلاب اسلامی و ثانیاً صدور انقلاب اسلامی به هرکس که در توانشان هست. شاهد این هستیم مقام معظم رهبری برخی کلیدواژهها را مورد استفاده قرار میدهند مثل آتش به اختیار، جنگ روایتها، جهاد تبیین و ...؛ اینها همه ناظر به این موضوع میتواند تعریف خاص داشته باشد و وظیفه خاصی را به دوش رهروان قرار بدهد.
منبع: ایکنا (خبرگزاری بینالمللی قرآن)